Prosjekter
0-24 samarbeidet har gjennomført en rekke tverrgående delprosjekter. Hvert prosjekt har vært tverrsektorielt sammensatt og ledet av et av de samarbeidende 0-24-direktoratene.
0-24 samarbeidet har gjennomført en rekke tverrgående delprosjekter. Hvert prosjekt har vært tverrsektorielt sammensatt og ledet av et av de samarbeidende 0-24-direktoratene.
En nærmere beskrivelse av hva vi har jobbet med, og hvem som har deltatt i de ulike prosjektene finner du nedenfor. Noen prosjekter har varighet ut over programperioden 2015 – 2021. Oversikten viser både pågående og avsluttede prosjekter. Dersom du har behov for mer informasjon for det enkelte prosjektet, ta kontakt med prosjektleder.
Utsatte barn og unge skal ha bedre hjelp fra det offentlige – regjeringen foreslår endringer i regelverket
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avFor at aktørene som jobber med utsatte barn og unge skal samarbeide tettere, er det vedtatt endringer i til sammen 14 lover – Prop. 100 L (2020–2021)
«Varige strukturer»
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avEtter oppdrag fra departementene har 0–24-programmet i løpet av 2020 samlet og systematisert erfaringer fra 0–24-samarbeidet. Dette er oppsummert i en rapport med anbefalinger om hva som kan og bør gjøres videre, for å styrke tverrsektorielt samarbeid om utsatte barn og unge (utredning om «varige strukturer»).
0–24-prosjekt i Finnmark
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avStatsforvalter i Finnmark har fått midler til et treårig utviklingsprosjekt (2017-2020). Prosjektet er et av de tverrsektorielle utviklingstiltakene i 0-24-programmet og finansieres av Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet og Barne-, likestillings- og familiedirektoratet. Målgruppen for 0-24-prosjektet i Finnmark er utsatte barn og unge og deres familier. Et langsiktig mål er å bidra til at flere fullfører videregående opplæring som grunnlag for varig arbeid.
Bedre informasjon og mer samordnede tjenester for barn og unge med nedsatt funksjonsevne og deres familier
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avDette delprosjektet har sett på hvordan bedre sektorsamarbeid kan bidra til bedre informasjon og koordinering av tjenester til familier med funksjonshemmede barn.
Bedre tverrfaglig samarbeid
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avHvordan kan departementene og direktoratene arbeide med pedagogiske virkemidler for å understøtte kommunenes og fylkeskommunenes arbeid for bedre samarbeid om utsatte barn og unge og deres familier?
Felles oppdrag om utsatte barn og unge til statsforvalter
/0 Kommentarer/ Pågående prosjekt avDet gis et felles oppdrag til statsforvalterne på området utsatte barn og unge. Gjennom sin kunnskap om situasjonen og behovene i fylket skal statsforvalter være en pådriver for tverrsektorielt samarbeid og samordning av tjenestene til utsatte barn og unge og deres familier, internt i kommunen, mellom kommuner og mellom kommune og regionalt nivå, slik at kommunene ivaretar sitt helhetlige ansvar for utsatte barn og unge.
Felles kunnskapsgrunnlag
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avForskningsstiftelsen Fafo har utarbeidet et tverrsektorielt kunnskapsgrunnlag for 0-24-samarbeidet.
Felles møteplasser med brukerorganisasjoner i 0–24-samarbeidet
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avMålet med dette delprosjektet i 0-24 samarbeidet har vært å styrke og effektivisere samarbeidet mellom brukerorganisasjonene på barn- og ungefeltet og direktoratene (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Integrerings- og mangforlsdirektoratet (IMDI) Utdanningsdirektoratet (Udir), Helsedirektoratet (Hdir) og Arbeids-og velferdsdirektoratet (AV.dir.). Delprosjektet har jobbet med å etablere felles strukturer og møteplasser for direktoratene og ungdomsorganisasjonene ved å involvere brukerorganisasjoner i prosessen.
Læreplasser og gjennomføring for unge med funksjonsnedsettelser
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avProsjektet har sett på hvordan sektorenes innsatser kan samordnes bedre, for at unge med funksjonsnedsettelser kan få læreplass og gjennomføre fagopplæringen.
Læreplasser og gjennomføring for minoritetsungdom
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avDette prosjektet er del to av delprosjektet som ser på hvordan direktoratene kan bidra til å hjelpe ungdom som kan ha særskilte utfordringer med å få læreplass og gjennomføre fagopplæring. I første del av arbeidet har prosjektet sett på tiltak for ungdom med funksjonsnedsettelser, i denne delen ser en på tiltak for minoritetsungdom. Prosjektet fikk to faser, fordi en så at det var behov for litt ulike typer tiltak for disse to gruppene.
Pilot for Programfinansiering
/0 Kommentarer/ Pågående prosjekt avRegjeringen har godkjent et forslag fra 0-24-samarbeidet om å iverksette en pilot for programfinansiering. Programfinansiering innebærer her en samordning av statlige tilskudd rettet mot utsatte barn og unge mellom 0 og 24 år og deres familier . Gjennom piloten ønsker direktoratene i samarbeidet å få mer kunnskap om effekten av en mer fleksibel finansieringsmodell, fremfor dagens mange ulike sektor- og fagspesifikke tilskuddsordninger.
Samordnet regelverk for aldersgrenser
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avProsjektet har sett på om forskjeller i aldersgrenser for barn og unges rett til selv- og medbestemmelse i reglene i de ulike sektorene skaper problemer når det gjelder samarbeid.
Samordnet regelverk for samarbeid
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avDette prosjektet har sett på hvordan de ulike sektorenes gjeldende regelverk for roller, ansvar og samarbeid forstås og etterleves. Finnes det gråsoner og uklarheter i regelverket som er til hinder for samarbeid?
Samordning av statistikk
/0 Kommentarer/ Pågående prosjekt avVi jobber med samordning av statistikk fra de fem direktoratene, for å gi et bedre tverrsektorielt kunnskapsgrunnlag til aktører på ulike forvaltningsnivåer.
Samordning av tilskudd
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avDette delprosjektet har undersøkt muligheten for bedre samordning av direktoratenes tilskuddsordninger og av forvaltningen av disse tilskuddene til kommunene på 0-24-området.
Spesifikke språkvansker
/0 Kommentarer/ Gjennomført prosjekt avProsjektet har sett på hvordan direktoratene kan samordne og innrette innsatser for barn og unge med spesifikke språkvansker slik at innsatsene i større grad bidrar til tidlig avdekking og helhetlig oppfølging.